Metalový týždenník 2014
Týždeň 38: 15.9 – 21.9.
Black Moth – Condemned to Hope
Žáner: Stoner Rock/Metal
Pôvod: Leeds, Veľká Británia
Label: New Heavy Sounds
Kapela Black Moth prichádza so svojim druhým albumom, ktorý
umne kombinuje energiu rock’n’rollu
s temnejšou stonerovskou prezentáciou. Je tu jasná miešanina kontrastov
medzi jasnými up-beatovými rytmami a temnejším zvukom gitár a
medzi garage-rockovými riffmi s tými skôr doomovo/stonerovsky
zahmlenými. Sóla perfektne komplimentujú tieto kontrasty svojou
vynaliezavosťou. Speváčka je na tom podobne, kde jednu dobu môže znieť veselo,
inokedy temne, ale všetko naspieva s veľkou suverenitou a kvalitou.
Samotné piesne majú veľmi solídny základ, každá z nich vie dodať potrebný
úder s dávkou surovosti, melodickej ľahkosti a celkom slušnými
hudobníckymi výkonmi. Každá skladba ale nedodržiava tú istú kvalitu ako ostatné
a párukrát som našiel trochu slabšie momentky, ktoré z celkovej
kvality máličko ubrala. Ale ak chcete trochu sviežejší vzduch v rámci
stoneru s dávkou rock’n’rollovej
energie, tak tento album je určite pre vás.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8/10
Solbrud – Jærtegn
Žáner: Atmospheric Melodic Black Metal
Pôvod: Kodaň, Dánsko
Label: Mighty
Pri atmosférickom metale sa môže kapela stratiť
v totálnej monotónnosti, alebo môže vytvoriť majstrovské dielo. Kapela Solbrud
so svojim druhým albumom urobila všetko preto aby tam tá monotónnosť nebola
a vytvorili čo najlepšiu nahrávku atmosférickeho blacku so štipkou
melodickosti. A pána, podarilo sa im to parádne. Mohutné riffy
pripomínajúce obrovskú búrku v ktorom sa poslucháč ocitne, rýchly
blastbeatový vietor bráni poslucháčovi utiecť a občasné tichšie prestávky
len naznačujú ešte väčšiu neodvrátiteľnú hrozbu. Takýto jednoduchý princíp má
veľké množstvo kapiel, ale naozaj málokedy je tak účinný ako pri tomto albume.
Škrekot speváka mi pripomína hlas prírody, ktorý ti vraví že nemáš šancu prežiť
ale melodické riffy, ktoré sa niekde v pozadí objavia pre teba
vytvoria nádej, že je prečo bojovať. Ako búrka, táto kapela málokedy mení svoj
zvuk a tempo, čo hlavne pri veľmi dlhej stopáži ich skladieb (iba jedna
z tých štyroch má menej ako 10 minút) je dosť riskantný krok, ale osobne
si myslím, že keby tie skladby boli kratšie, tým by celú atmosféru práveže
pokazili. Tento album perfektne vystihuje svoje témy a podľa môjho názoru
sa týmto stal jeden z kandidátov na black metalový album roka. Vysoko
odporúčam!
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9,5/10
Reverorum im Malacht – De Mysteriis Dom Christi
Žáner: Ambient/Black Metal
Pôvod: Uppsala, Švédsko
Label: Ajna Offensive
Po prezretí profilu tejto kapely som si sebe povedal:
„a je to tu – kresťanský black metal“. Ale aby som túto kapelu neodpisoval
hneď z prvej, dal som tejto kapele šancu ako každej inej a úplne som
ignoroval ich pozadie. A v skutočnosti som sa nemusel pritom ani
namáhať, pretože materiál na tomto albume je jeden z najtemnejších čo sa
mal možnosť počuť. Ak sa mám najprv priznať, ani neviem poriadne zistiť či na
tomto albume sú vôbec nejaké gitary, ale jednu vec viem určite: nástroje,
obsiahnuté na tomto albume akoby neboli z tohto sveta (dobre, preháňam,
v skutočnosti sú to keyboardy s obrovským množstvom echa). Tento
album by som rozdelil na dve navzájom sa striedajúce časti: na extrémne temný
ambient so skresleným zvukom modlitieb v hlbokých žalároch a na
extrémne primitívny, blastbeatmi narvaný black metal s obrovským množstvom
echa a s absolútnym minimom melódii. Počúvanie tohto je až fyzicky
vyčerpávajúci, hlavne ak to počúvate v noci so slúchadlami. Tento album
môže byť aj pre občasného poslucháča black metalu absolútne neúnosný, takže vám
na tento album predčasne upozorňujem: nebude to ľahké počúvanie. Na druhej
strane musím povedať, že to nie je ani moc originálne: teda ak ste oboznámení
s tvorbou Abruptum a im podobným zoskupeniam, veľa toho nového
nenájdete. Tento album je priama definícia temnoty, lenže aj na úkor hudobnej
kvality – ak sa rozhodnete tento album počuť viackrát, určite sa neskôr budete
nudiť.
Melódia: 1,5/10
Tvrdosť: 10/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 6/10
Cannibal Corpse – A Skeletal Domain
Žáner: Death Metal
Pôvod: Tampa, USA
Label: Metal Blade
Keď jedna z najväčších mien death metalu Cannibal
Corpse vydá nový album, tak u mnohých je to takmer sviatok. Kapela je
proste záruka konštantnej kvality a ani tentokrát sa nenechali zahanbiť.
Ak máte vypočúvanú ich tvorbu dopodrobna, tak vás tu s najväčšou
pravdepodobnosťou nič neprekvapí. Úplne trefné a brutálne riffy so štipkou
technikality, silná basa a hlavne nezameniteľný hlas Corpsegrindera
vybliakajúci čo najväčšie nechutnosti sú tie veci, ktoré Cannibal Corpse budú
vždy bez problémov robiť, len stačí robiť kvalitné veci. O to sa
v prípade nového albumu našťastie netreba báť, keďže každá jedna pecka je
naplnená poriadne hustými momentmi od začiatku do konca a nie je tu ani moment
poľavenia. Keby som mal tento album porovnať s ich páru predchádzajúcimi
albumami, tak nový album je o niečo priamočiarejší a údernejší bez
toho aby kapela strácala na svojej technickosti. Žiadne veľké novinky sa tu
nedejú, ale Cannibal Corpse znova ukazuje, prečo je jedna z najväčších
death metalových kapiel.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 9/10
The Contortionist – Language
Žáner: Progressive Metal/Djent
Pôvod: Indianapolis, USA
Label: Entertainment One
Kapela The Contorionist sa za svoju krátku kariéru dostala
medzi najznámejšie djentové kapely a teraz prichádzajú so svojim tretím
albumom. Množstvo známejších djentových kapiel ide po tej melodickejšej
a atmosférickejšej stránke a The Contortionist nie sú výnimkou.
Nachádza sa tu množstvo nekonvenčných rytmov s riffmi, ktoré znejú až
vesmírne buď atmosférou, alebo technickosťou. Vokály sú ľahké a melodické,
ale veľakrát prekvapia úplným opakom, veľmi silným growlom, ktoré sa nachádzajú
hlavne v tých najhlučnejších miestach albumu. Aj keď tento album je
z väčšiny atmosférický djent, je tu množstvo prvok z jazzu,
post-rocku, či death metalu. Jednu vec, ktorú musím ale rovno povedať je, že
tento album rozhodne nie je na jedno vypočutie. Tento album má veľké množstvo
vrstiev, cez ktoré sa možno bude ťažko prekúsavať, ale celkový výsledok určite bude
za to stáť. Keďže treba pracne počúvať tento album, je tu faktor ľahkého
zabudnutia tohto materiálu, keďže tu nie sú skutočne momenty, ktoré vyčnievajú
nad ostatnými. The Contortionist týmto albumom potvrdzujú svoj status djentovej
elity albumom, tým že posunuli latku ešte vyššie a jasný hudobný vývin
kapely predvída svetlú budúcnosť nielen tejto kapele, ale aj celému žánru.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 8,5 /10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10
Silent Call – Truth’s
Redemption
Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Štokholm, Švédsko
Label: Escape
Kapela Silent Call prichádza so svojim tretím albumom. Táto
kapela má spoločného speváka s kapelou Aeon Zen, ktorým som robil recenziu
pred dvomi týždňami. Ale tu sa podobnosť končí. Aj keď obidve kapely hrajú ten
istý žáner, ich hudobný smer je výrazne odlišný (ak chcete vedieť ako Aeon Zen
znejú, tak čeknite ich recenziu J).
Pri Silent Call sa jedná o dosť priamočiarý hybrid power a gothic
metalu s náznakmi progresivity. Kapela sa veľmi silno spolieha na svoje
keyboardové a gitarové melódie, ktoré ťahajú piesne vpred a spevácky výkon,
ktorý je veľmi kvalitný na klasický progmetalový štandard. Piesne sa málokedy
dostávajú do iných dimenzií, takže zostáva vám prakticky zbierka štandardných
kompozícii s relatívne podobnou atmosférou. Na album, ktorý sa spolieha na
nadmerne použitú formulu, je to celkom účinná a kvalitná nahrávka. Silent
Call možno sklame ľudí, ktorí chcú trochu komplikovanejšiu hudbu, ale pre bežných
poslucháčov melodického metalu je to slušný materiál.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7/10
Threshold – For the Journey
Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Surrey, Veľká Británia
Label: Nuclear Blast
Už desiaty album týchto progresívnych klasikov pokračuje vo
veľmi pozitívnom svetle, ktoré ukázali počas celej svojej kariéry. Piesne s duchaplnými
riffmi a melódiami, zaujímavými prechodmi, veľmi kvalitnými melodickými vokálmi
a hlavne zaujímavými nápadmi bez toho, aby kapela čo i len vzdialila
vlny pesničkovosti. S týmto albumom sa kapela dala na relatívne tvrdšiu cestu,
ale status klasickej melodickej progresívnej kapely v žiadnom prípade
neopustila. Threshold svojimi piesňami dokazujú, že aj teraz sa dá spraviť
takýto album bez toho, aby sa pritiahla ku stokrát používanému klišé.
Samozrejme sú tú to momenty, kde hudobníci ukazujú svoju schopnosť hrať na
svojich nástrojoch, ale tie momenty sú len čerešničkou na torte. Kapela
Threshold je možno jedna z najpodceňovanejších kapiel a to hlavne z dôvodu,
že po ich 25 ročnej kariére stále vydávajú vynikajúce albumy, ale z nejakých
príčin nie sú porovnávaní s tými najväčšími kapelami. Takže urobte si
láskavosť, vypočujte si nový album od Threshold a nezabudnite ani na ich
predchádzajúcu tvorbu. Nebudete vôbec ľutovať J.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10
Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Emeth – Aethyr:
Brutal Death Metal, Belgicko
Outre - Ghost Chants:
Black Metal, Poľsko
Snailking – Storm: Stoner/Sludge/Doom
Metal, Švédsko
Xerath – III: Orchestral/
Progressive/Groove Metal, Veľkaá Británia
Kong – Stern: Progressive
Metal, Holandsko
Grai - Млада (Mlada):
Pagan/Folk Metal, Rusko
Slovak Scene
The Infinite Within – Bestial Void Inevitability
Žáner: Brutal/Technical Death Metal
Pôvod: Zvolen, Slovensko
Label: Rising Nemesis
Pri technickom death metale sa dajú očakávať extrémne
rýchle a prepracované veci, kde je jasná technická kvalita hráčov, len
najväčšia otázka pri každej nahrávke je skutočná hudobná spôsobilosť, s ktorou
každá kapela najviac bojuje. Mladá zvolenská parta The Infinite Within sa pri
svojom debutovom albume rozhodla to vyriešiť po svojom: totálne šialenou jazdou
s mnohými brutálnymi elementami. Priam večné blastbeaty a dvojkopáky,
za ktoré by sa ani ten najväčší macher za bicími nemusel hanbiť ťahajú vpred
brutálne riffy a kakofónne technické gitarové kúsky pri ktorých sa nejedna
hlava zatočí. Táto jazda je priam bez prestávky, takže treba si najprv na tento
album nájsť čas, pretože na jedno vypočutie to rozhodne nie je. Mám pocit, že
aj pre niektorých deathmetalových veteránov môže byť zvuk albumu až prehnaný,
ale keď sa poslucháč dostane to tohto hlbšie, môže zachytiť aj celkom chytľavé
momenty. The Infinite Within sa podľa mňa vytiahla veľmi vysoko vďaka svojmu
debutovému albumu a určite bude mať veľa čo povedať do budúcnosti.
Melódia: 2/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10
Ničiteľ – Hnev Panteónu
Žáner: Experimental Sludge/Crust/Black/Core
Pôvod: Spišská Nová Ves, Slovensko
Label: Skaven
Tak prichádza vec, ktorú úprimne neviem zaradiť do žiadnej
poriadnej škatuľky. Kapelka Ničiteľ už svojou zostavou je kuriózna a to hlavne
z dôvodu absencie gitaristu, teda všetko ide cez poctivo skreslenú basu.
Hudobne je to veľmi primitívna zmes crusto-sludgeových riffov, pomalších rytmov
a blackových vokálov. Každý song má krátku stopáž, čo samo o sebe nie
je zlá vec, len pri podobných takýchto riffoch by sa dlhšia stopáž naozaj
hodila. Album sám o sebe má až demovú kvalitu, na čo si samozrejme treba
poriadne zvyknúť a to hlavne z toho dôvodu, že to celkovo znie nečakane
chudobne. O rôznorodosti medzi songami tu sa ani nedá hovoriť, ale
monotónny tento album tiež rozhodne nie je. Kapela Ničiteľ je určite zvláštny
úkaz na scéne a už len kvôli tomu im treba dať rešpekt. Nový album sa
okrem ich profilu na bandcampe dá zohnať na MC kazete, kde verím že sa ich
demoidný zvuk obihatí. Ničiteľ síce veľa kvality neukazuje, ale nuda to
rozhodne nie je.
Melódia: 2,5/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 3/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 6/10
.
From the Sidelines
Ides of Gemini – Old World New Wave
Žáner: Doom/Stoner Rock
Pôvod: Los Angeles, USA
Label: Neurot
V rubrike From the Sidelines zvyčajne dávam recenzie od
nemetalových aktov, ale pri najnovšom albume od kapely Ides of Gemini som mal
vážnu dilemu pri zaraďovaní do tejto rubriky, keďže pri istých okolností by sa
tento album mohol pokojne zaradiť medzi metalové. Ale najprv poporiadku: kapela
hrá doomový stoner, ktorá samo o sebe zaručuje istú tvrdosť, lenže spôsob
hrania tejto kapely značí už niečo iné. Jednoznačne okultné texty, ženské
éterické vokály a samozrejme produkcia skôr pripomína veľmi temný rock zo
70-tych rokov. Piesne majú veľmi pokojný priebeh bez veľkých zmien a viac
je v nich vnímaná atmosféra ako samotné riffy, ktoré sú jednoduché
a veľmi atmosférické. Pri tejto kapele je síce ten zvuk celkom účinný
a je to veľké množstvo krásnych momentov, je tu možno až príliš veľa
hluchších momentov, kde ľahko prestanem vnímať hudbu ako entitu ale skôr ako
hluk v pozadí. Ides of Gemini patrí k ďalším retro kapelám, ktoré
síce účinne pretvárajú ten starý zvuk, ale chýba im trochu iný náhľad, aby boli
kvalitnejší.
Hodnotenie: 6,5/10
Iron Reagan – The Tyranny of Will
Žáner: Hardcore Punk
Pôvod: Richmond, USA
Label: Relapse
Bočný projekt členov kapiel Municipal Waste a Darkest
Hour prichádza s druhým albumom toho najpramejšieho hardcoru, aký si
dokážete predstaviť. Už len z názvu kapely je jasné že politika bude
hlavnou témou textov tejto kapely, ale je tu aj množstvo songov o násilí
a sociálnych problémoch. Každá pieseň je čo najúdernejšia a najstručnejšia
a vďaka tomu väčšina piesní neprejde cez 2 minútovú hranicu. Riffy majú
istú crossoverovú, niekedy až slayerovskú príchuť, ale gro albumu je pravom
hardcorovom zvuku. Objavia sa tu aj chaotické sóla, ale tie len zvýrazňujú tú
hardcorovú silu, ktorá je v tomto albume. Nezameniteľný hlas Tonyho
Forestu má tu ale hlavnú úlohu a pri každej pecke si vykričiava hrdlo,
akoby mu išlo o život a vypľúva veľmi provokatívne texty. Počas
celého albumu som mal ale pocit akoby som počúval zas a znova tú istú
zbierku podobných piesní dookola. Objavia sa tú síce menej čakané momenty ako
blastbeaty a pomalšie sóla, ale rovnakosť albumu ho ťahá kvalitatívne
trochu dole. Môžem ale povedať, že toto je poriadný, na mosh stvorený album,
určený pravým hardcoristom.
Hodnotenie: 7,5/10
Otherwise – Peace at All Costs
Žáner: Alternative Hard Rock
Pôvod: Las Vegas, USA
Label: Century Media
Kapela Otherwise z Las Vegas prichádzajú so svojim
štvrtým albumom. Ak o nich nič neviete, tak sa ani nemusíte čudovať,
pretože napriek tomu, že kapele sa podarilo uchmatnúť zmluvu so Century Media,
hrajú na prosto priemerný rádiový rock, ktorý v rádiách aj tak nebudete
počuť. Zo začiatku sa na vás vyvalia celkom slušné moderné rockové riffy, spev
celkom podobný k Nickelback a jednoduché konštrukcie piesní. Pri
týchto páru prvých skladbách som si pomyslel, že na rádiový rock je to celkom
slušné, dokonca raz za čas sa tu objavia málinko tvrdšie pasáže, kde by mohli
ukázať potenciál rockovej solídnosti. Lenže ako album postupne išiel, začali sa
objavovať čím ďalej, tým sladšie balady, ktorý tento album totálne pokazili.
Osobne nič nemám proti baladám, len pri tomto albume sú všetky tieto veci tak
podobné a tak neoriginálne, že som sa začínal báť piesní, ktoré nasledovali.
Nehovoriac o tom, že každá jedna pieseň má totálne rovnakú štruktúru,
dokonca do takej formy, že to znelo ako paródia na ich vlastnú tvorbu. Kapela
Otherwise je úplne priemerná rocková kapela, ktorá vydala úplne priemerný
album, bez ktorej by sa tento svet vedel pokojne zaobísť.
Hodnotenie: 4,5/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára