piatok 26. septembra 2014

Metalový týždenník 2014
Týždeň 38: 15.9 – 21.9.

Black Moth – Condemned to Hope


Žáner: Stoner Rock/Metal
Pôvod: Leeds, Veľká Británia
Label: New Heavy Sounds
Kapela Black Moth prichádza so svojim druhým albumom, ktorý umne kombinuje energiu rock’n’rollu s temnejšou stonerovskou prezentáciou. Je tu jasná miešanina kontrastov medzi jasnými up-beatovými rytmami a temnejším zvukom gitár a medzi garage-rockovými riffmi s tými skôr  doomovo/stonerovsky zahmlenými. Sóla perfektne komplimentujú tieto kontrasty svojou vynaliezavosťou. Speváčka je na tom podobne, kde jednu dobu môže znieť veselo, inokedy temne, ale všetko naspieva s veľkou suverenitou a kvalitou. Samotné piesne majú veľmi solídny základ, každá z nich vie dodať potrebný úder s dávkou surovosti, melodickej ľahkosti a celkom slušnými hudobníckymi výkonmi. Každá skladba ale nedodržiava tú istú kvalitu ako ostatné a párukrát som našiel trochu slabšie momentky, ktoré z celkovej kvality máličko ubrala. Ale ak chcete trochu sviežejší vzduch v rámci stoneru s dávkou rock’n’rollovej energie, tak tento album je určite pre vás.
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 5/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8/10


Solbrud – Jærtegn



Žáner: Atmospheric Melodic Black Metal
Pôvod: Kodaň, Dánsko
Label: Mighty
Pri atmosférickom metale sa môže kapela stratiť v totálnej monotónnosti, alebo môže vytvoriť majstrovské dielo. Kapela Solbrud so svojim druhým albumom urobila všetko preto aby tam tá monotónnosť nebola a vytvorili čo najlepšiu nahrávku atmosférickeho blacku so štipkou melodickosti. A pána, podarilo sa im to parádne. Mohutné riffy pripomínajúce obrovskú búrku v ktorom sa poslucháč ocitne, rýchly blastbeatový vietor bráni poslucháčovi utiecť a občasné tichšie prestávky len naznačujú ešte väčšiu neodvrátiteľnú hrozbu. Takýto jednoduchý princíp má veľké množstvo kapiel, ale naozaj málokedy je tak účinný ako pri tomto albume. Škrekot speváka mi pripomína hlas prírody, ktorý ti vraví že nemáš šancu prežiť ale melodické riffy, ktoré sa niekde v pozadí objavia pre teba vytvoria nádej, že je prečo bojovať. Ako búrka, táto kapela málokedy mení svoj zvuk a tempo, čo hlavne pri veľmi dlhej stopáži ich skladieb (iba jedna z tých štyroch má menej ako 10 minút) je dosť riskantný krok, ale osobne si myslím, že keby tie skladby boli kratšie, tým by celú atmosféru práveže pokazili. Tento album perfektne vystihuje svoje témy a podľa môjho názoru sa týmto stal jeden z kandidátov na black metalový album roka. Vysoko odporúčam!
Melódia: 6,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9,5/10


Reverorum im Malacht – De Mysteriis Dom Christi


Žáner: Ambient/Black Metal
Pôvod: Uppsala, Švédsko
Label: Ajna Offensive
Po prezretí profilu tejto kapely som si sebe povedal: „a je to tu – kresťanský black metal“. Ale aby som túto kapelu neodpisoval hneď z prvej, dal som tejto kapele šancu ako každej inej a úplne som ignoroval ich pozadie. A v skutočnosti som sa nemusel pritom ani namáhať, pretože materiál na tomto albume je jeden z najtemnejších čo sa mal možnosť počuť. Ak sa mám najprv priznať, ani neviem poriadne zistiť či na tomto albume sú vôbec nejaké gitary, ale jednu vec viem určite: nástroje, obsiahnuté na tomto albume akoby neboli z tohto sveta (dobre, preháňam, v skutočnosti sú to keyboardy s obrovským množstvom echa). Tento album by som rozdelil na dve navzájom sa striedajúce časti: na extrémne temný ambient so skresleným zvukom modlitieb v hlbokých žalároch a na extrémne primitívny, blastbeatmi narvaný black metal s obrovským množstvom echa a s absolútnym minimom melódii. Počúvanie tohto je až fyzicky vyčerpávajúci, hlavne ak to počúvate v noci so slúchadlami. Tento album môže byť aj pre občasného poslucháča black metalu absolútne neúnosný, takže vám na tento album predčasne upozorňujem: nebude to ľahké počúvanie. Na druhej strane musím povedať, že to nie je ani moc originálne: teda ak ste oboznámení s tvorbou Abruptum a im podobným zoskupeniam, veľa toho nového nenájdete. Tento album je priama definícia temnoty, lenže aj na úkor hudobnej kvality – ak sa rozhodnete tento album počuť viackrát, určite sa neskôr budete nudiť.
Melódia: 1,5/10
Tvrdosť: 10/10
Komplexnosť: 4/10
Originalita: 4/10
Hodnotenie: 6/10


Cannibal Corpse – A Skeletal Domain


Žáner: Death Metal
Pôvod: Tampa, USA
Label: Metal Blade
Keď jedna z najväčších mien death metalu Cannibal Corpse vydá nový album, tak u mnohých je to takmer sviatok. Kapela je proste záruka konštantnej kvality a ani tentokrát sa nenechali zahanbiť. Ak máte vypočúvanú ich tvorbu dopodrobna, tak vás tu s najväčšou pravdepodobnosťou nič neprekvapí. Úplne trefné a brutálne riffy so štipkou technikality, silná basa a hlavne nezameniteľný hlas Corpsegrindera vybliakajúci čo najväčšie nechutnosti sú tie veci, ktoré Cannibal Corpse budú vždy bez problémov robiť, len stačí robiť kvalitné veci. O to sa v prípade nového albumu našťastie netreba báť, keďže každá jedna pecka je naplnená poriadne hustými momentmi od začiatku do konca a nie je tu ani moment poľavenia. Keby som mal tento album porovnať s ich páru predchádzajúcimi albumami, tak nový album je o niečo priamočiarejší a údernejší bez toho aby kapela strácala na svojej technickosti. Žiadne veľké novinky sa tu nedejú, ale Cannibal Corpse znova ukazuje, prečo je jedna z najväčších death metalových kapiel.
Melódia: 3,5/10
Tvrdosť: 9/10
Komplexnosť: 7/10
Originalita: 6,5/10
Hodnotenie: 9/10


The Contortionist – Language


Žáner: Progressive Metal/Djent
Pôvod: Indianapolis, USA
Label: Entertainment One
Kapela The Contorionist sa za svoju krátku kariéru dostala medzi najznámejšie djentové kapely a teraz prichádzajú so svojim tretím albumom. Množstvo známejších djentových kapiel ide po tej melodickejšej a atmosférickejšej stránke a The Contortionist nie sú výnimkou. Nachádza sa tu množstvo nekonvenčných rytmov s riffmi, ktoré znejú až vesmírne buď atmosférou, alebo technickosťou. Vokály sú ľahké a melodické, ale veľakrát prekvapia úplným opakom, veľmi silným growlom, ktoré sa nachádzajú hlavne v tých najhlučnejších miestach albumu. Aj keď tento album je z väčšiny atmosférický djent, je tu množstvo prvok z jazzu, post-rocku, či death metalu. Jednu vec, ktorú musím ale rovno povedať je, že tento album rozhodne nie je na jedno vypočutie. Tento album má veľké množstvo vrstiev, cez ktoré sa možno bude ťažko prekúsavať, ale celkový výsledok určite bude za to stáť. Keďže treba pracne počúvať tento album, je tu faktor ľahkého zabudnutia tohto materiálu, keďže tu nie sú skutočne momenty, ktoré vyčnievajú nad ostatnými. The Contortionist týmto albumom potvrdzujú svoj status djentovej elity albumom, tým že posunuli latku ešte vyššie a jasný hudobný vývin kapely predvída svetlú budúcnosť nielen tejto kapele, ale aj celému žánru.
Melódia: 7,5/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 8,5 /10
Originalita: 8/10
Hodnotenie: 9/10


Silent Call – Truth’s Redemption


Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Štokholm, Švédsko
Label: Escape
Kapela Silent Call prichádza so svojim tretím albumom. Táto kapela má spoločného speváka s kapelou Aeon Zen, ktorým som robil recenziu pred dvomi týždňami. Ale tu sa podobnosť končí. Aj keď obidve kapely hrajú ten istý žáner, ich hudobný smer je výrazne odlišný (ak chcete vedieť ako Aeon Zen znejú, tak čeknite ich recenziu J). Pri Silent Call sa jedná o dosť priamočiarý hybrid power a gothic metalu s náznakmi progresivity. Kapela sa veľmi silno spolieha na svoje keyboardové a gitarové melódie, ktoré ťahajú piesne vpred a spevácky výkon, ktorý je veľmi kvalitný na klasický progmetalový štandard. Piesne sa málokedy dostávajú do iných dimenzií, takže zostáva vám prakticky zbierka štandardných kompozícii s relatívne podobnou atmosférou. Na album, ktorý sa spolieha na nadmerne použitú formulu, je to celkom účinná a kvalitná nahrávka. Silent Call možno sklame ľudí, ktorí chcú trochu komplikovanejšiu hudbu, ale pre bežných poslucháčov melodického metalu je to slušný materiál.
Melódia: 8,5/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 6/10
Originalita: 5,5/10
Hodnotenie: 7/10


Threshold – For the Journey


Žáner: Progressive Metal
Pôvod: Surrey, Veľká Británia
Label: Nuclear Blast
Už desiaty album týchto progresívnych klasikov pokračuje vo veľmi pozitívnom svetle, ktoré ukázali počas celej svojej kariéry. Piesne s duchaplnými riffmi a melódiami, zaujímavými prechodmi, veľmi kvalitnými melodickými vokálmi a hlavne zaujímavými nápadmi bez toho, aby kapela čo i len vzdialila vlny pesničkovosti. S týmto albumom sa kapela dala na relatívne tvrdšiu cestu, ale status klasickej melodickej progresívnej kapely v žiadnom prípade neopustila. Threshold svojimi piesňami dokazujú, že aj teraz sa dá spraviť takýto album bez toho, aby sa pritiahla ku stokrát používanému klišé. Samozrejme sú tú to momenty, kde hudobníci ukazujú svoju schopnosť hrať na svojich nástrojoch, ale tie momenty sú len čerešničkou na torte. Kapela Threshold je možno jedna z najpodceňovanejších kapiel a to hlavne z dôvodu, že po ich 25 ročnej kariére stále vydávajú vynikajúce albumy, ale z nejakých príčin nie sú porovnávaní s tými najväčšími kapelami. Takže urobte si láskavosť, vypočujte si nový album od Threshold a nezabudnite ani na ich predchádzajúcu tvorbu. Nebudete vôbec ľutovať J.
Melódia: 9/10
Tvrdosť: 3/10
Komplexnosť: 8/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 9/10



Albumy, ktoré som nemal možnosť si vypočuť:
Emeth – Aethyr: Brutal Death Metal, Belgicko
Outre - Ghost Chants: Black Metal, Poľsko
Snailking – Storm: Stoner/Sludge/Doom Metal, Švédsko
Xerath – III: Orchestral/ Progressive/Groove Metal, Veľkaá Británia
Kong – Stern: Progressive Metal, Holandsko
Grai - Млада (Mlada): Pagan/Folk Metal, Rusko

Slovak Scene

The Infinite Within – Bestial Void Inevitability


Žáner: Brutal/Technical Death Metal
Pôvod: Zvolen, Slovensko
Label: Rising Nemesis
Pri technickom death metale sa dajú očakávať extrémne rýchle a prepracované veci, kde je jasná technická kvalita hráčov, len najväčšia otázka pri každej nahrávke je skutočná hudobná spôsobilosť, s ktorou každá kapela najviac bojuje. Mladá zvolenská parta The Infinite Within sa pri svojom debutovom albume rozhodla to vyriešiť po svojom: totálne šialenou jazdou s mnohými brutálnymi elementami. Priam večné blastbeaty a dvojkopáky, za ktoré by sa ani ten najväčší macher za bicími nemusel hanbiť ťahajú vpred brutálne riffy a kakofónne technické gitarové kúsky pri ktorých sa nejedna hlava zatočí. Táto jazda je priam bez prestávky, takže treba si najprv na tento album nájsť čas, pretože na jedno vypočutie to rozhodne nie je. Mám pocit, že aj pre niektorých deathmetalových veteránov môže byť zvuk albumu až prehnaný, ale keď sa poslucháč dostane to tohto hlbšie, môže zachytiť aj celkom chytľavé momenty. The Infinite Within sa podľa mňa vytiahla veľmi vysoko vďaka svojmu debutovému albumu a určite bude mať veľa čo povedať do budúcnosti.
Melódia: 2/10
Tvrdosť: 9,5/10
Komplexnosť: 9/10
Originalita: 7/10
Hodnotenie: 8,5/10


Ničiteľ – Hnev Panteónu



Žáner: Experimental Sludge/Crust/Black/Core
Pôvod: Spišská Nová Ves, Slovensko
Label: Skaven
Tak prichádza vec, ktorú úprimne neviem zaradiť do žiadnej poriadnej škatuľky. Kapelka Ničiteľ už svojou zostavou je kuriózna a to hlavne z dôvodu absencie gitaristu, teda všetko ide cez poctivo skreslenú basu. Hudobne je to veľmi primitívna zmes crusto-sludgeových riffov, pomalších rytmov a blackových vokálov. Každý song má krátku stopáž, čo samo o sebe nie je zlá vec, len pri podobných takýchto riffoch by sa dlhšia stopáž naozaj hodila. Album sám o sebe má až demovú kvalitu, na čo si samozrejme treba poriadne zvyknúť a to hlavne z toho dôvodu, že to celkovo znie nečakane chudobne. O rôznorodosti medzi songami tu sa ani nedá hovoriť, ale monotónny tento album tiež rozhodne nie je. Kapela Ničiteľ je určite zvláštny úkaz na scéne a už len kvôli tomu im treba dať rešpekt. Nový album sa okrem ich profilu na bandcampe dá zohnať na MC kazete, kde verím že sa ich demoidný zvuk obihatí. Ničiteľ síce veľa kvality neukazuje, ale nuda to rozhodne nie je.
Melódia: 2,5/10
Tvrdosť: 6/10
Komplexnosť: 3/10
Originalita: 7,5/10
Hodnotenie: 6/10

.

From the Sidelines

Ides of Gemini – Old World New Wave


Žáner: Doom/Stoner Rock
Pôvod: Los Angeles, USA
Label: Neurot
V rubrike From the Sidelines zvyčajne dávam recenzie od nemetalových aktov, ale pri najnovšom albume od kapely Ides of Gemini som mal vážnu dilemu pri zaraďovaní do tejto rubriky, keďže pri istých okolností by sa tento album mohol pokojne zaradiť medzi metalové. Ale najprv poporiadku: kapela hrá doomový stoner, ktorá samo o sebe zaručuje istú tvrdosť, lenže spôsob hrania tejto kapely značí už niečo iné. Jednoznačne okultné texty, ženské éterické vokály a samozrejme produkcia skôr pripomína veľmi temný rock zo 70-tych rokov. Piesne majú veľmi pokojný priebeh bez veľkých zmien a viac je v nich vnímaná atmosféra ako samotné riffy, ktoré sú jednoduché a veľmi atmosférické. Pri tejto kapele je síce ten zvuk celkom účinný a je to veľké množstvo krásnych momentov, je tu možno až príliš veľa hluchších momentov, kde ľahko prestanem vnímať hudbu ako entitu ale skôr ako hluk v pozadí. Ides of Gemini patrí k ďalším retro kapelám, ktoré síce účinne pretvárajú ten starý zvuk, ale chýba im trochu iný náhľad, aby boli kvalitnejší.
Hodnotenie: 6,5/10



Iron Reagan – The Tyranny of Will


Žáner: Hardcore Punk
Pôvod: Richmond, USA
Label: Relapse
Bočný projekt členov kapiel Municipal Waste a Darkest Hour prichádza s druhým albumom toho najpramejšieho hardcoru, aký si dokážete predstaviť. Už len z názvu kapely je jasné že politika bude hlavnou témou textov tejto kapely, ale je tu aj množstvo songov o násilí a sociálnych problémoch. Každá pieseň je čo najúdernejšia a najstručnejšia a vďaka tomu väčšina piesní neprejde cez 2 minútovú hranicu. Riffy majú istú crossoverovú, niekedy až slayerovskú príchuť, ale gro albumu je pravom hardcorovom zvuku. Objavia sa tu aj chaotické sóla, ale tie len zvýrazňujú tú hardcorovú silu, ktorá je v tomto albume. Nezameniteľný hlas Tonyho Forestu má tu ale hlavnú úlohu a pri každej pecke si vykričiava hrdlo, akoby mu išlo o život a vypľúva veľmi provokatívne texty. Počas celého albumu som mal ale pocit akoby som počúval zas a znova tú istú zbierku podobných piesní dookola. Objavia sa tú síce menej čakané momenty ako blastbeaty a pomalšie sóla, ale rovnakosť albumu ho ťahá kvalitatívne trochu dole. Môžem ale povedať, že toto je poriadný, na mosh stvorený album, určený pravým hardcoristom.
Hodnotenie: 7,5/10


Otherwise – Peace at All Costs


Žáner: Alternative Hard Rock
Pôvod: Las Vegas, USA
Label: Century Media
Kapela Otherwise z Las Vegas prichádzajú so svojim štvrtým albumom. Ak o nich nič neviete, tak sa ani nemusíte čudovať, pretože napriek tomu, že kapele sa podarilo uchmatnúť zmluvu so Century Media, hrajú na prosto priemerný rádiový rock, ktorý v rádiách aj tak nebudete počuť. Zo začiatku sa na vás vyvalia celkom slušné moderné rockové riffy, spev celkom podobný k Nickelback a jednoduché konštrukcie piesní. Pri týchto páru prvých skladbách som si pomyslel, že na rádiový rock je to celkom slušné, dokonca raz za čas sa tu objavia málinko tvrdšie pasáže, kde by mohli ukázať potenciál rockovej solídnosti. Lenže ako album postupne išiel, začali sa objavovať čím ďalej, tým sladšie balady, ktorý tento album totálne pokazili. Osobne nič nemám proti baladám, len pri tomto albume sú všetky tieto veci tak podobné a tak neoriginálne, že som sa začínal báť piesní, ktoré nasledovali. Nehovoriac o tom, že každá jedna pieseň má totálne rovnakú štruktúru, dokonca do takej formy, že to znelo ako paródia na ich vlastnú tvorbu. Kapela Otherwise je úplne priemerná rocková kapela, ktorá vydala úplne priemerný album, bez ktorej by sa tento svet vedel pokojne zaobísť.
Hodnotenie: 4,5/10





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára